Facebook
Objednávka
 

Raw strava jako součástí našich jídelníčků

V dnešní uspěchané době spojené s rostoucí váhou řada z nás hledá co nejjednodušší způsob, jak shodit přebytečná kila a předejít řadě nejen zdravotních komplikací a v neposlední řadě si zvýšit tímto způsobem sebevědomí. Pod tíhou těchto skutečností přistupujeme ke drastickým dietám. 

Jedním z nastupujících trendů v dnešním stravování, můžeme ho označit jako módní, je dodržování nebo přijmutí základů tzv. raw stravy neboli syrové stravy bez tepelné úpravy. Podle vědeckých studií je dokázáno, že tepelná úprava většiny stravy cca 45 0C  vede k ničení nutričních hodnot.

Lidé jako býložravci

Pojďme ale popořádku. Tento druh diety vychází z předpokladů, že lidské chrup a celkově trávicí trakt byl vyvinut pro konzumaci zejména rostlinné stravy. U chrupů masožravců převládá masivní spánkový sval, zatímco svaly lícní jsou rozvinuty méně. Čelisti jsou spojeny čepovým  kloubem a zajištují široké rozevření tlamy při trhání masa. Zuby jsou vytvořeny pro krájivý pohyb, který zajistí oddělení masa. Chrup všežravců má podobné rysy jako masožravců, jejich stoličky jsou však navíc zaoblené a uzpůsobeny pro práci s rostlinnou stravou.

Lidský chrup se tak nápadně podobá býložravcům. Spojení čelistí se posunulo nad úroveň zubů jako například u krav. Tento typ spojení je více pohyblivý a umožňuje práci s rostlinnou potravou. Naše stoličky a třenové zuby jsou anatomicky stavěny na drcení a rozmělnění rostlinné stravy. Podobné souvislosti nalezneme i u dalších části trávicího traktu.

Dalším argument konzumentů  raw stravy je, že ostatní zvířata také nejí vařené jídlo, ale jen syrovou potravu. Pokud strava projde tepelnou úpravou nad  již výše zmiňovaných 45 0C, ztrácí minerály, vitamíny, enzymy a dokonce se stává ze zásadotvorné potravy potravou kyselinotvornou. V praxi je tedy raw stravování spojeno s konzumací zeleniny, ovocných plodů, bylin, oříšků a semínek.

Dalším plusem má být přirozená úprava tělesné váhy a zvýšení energie, díky menšímu zaměření na trávení „těžké potravy“. Neméně zanedbatelné je i vyhlazení pleti či ztráta pálení žáhy.

U mnoha druhů zeleniny však teplená úprava před konzumací prokazatelně prospívá. U květáku a brokolice se jedná o znatelnější využitelnost železa, u mrkve a rajčat se se zvyšuje po tepelné úpravě zase využitelnost beta-karotenu. Pokud zeleninu dusíme, pečeme, vaříme, využíváme na omáčky, při vaření polévek, je nejefektnější ji jíst ihned po tepelné úpravě.

Podle východní medicíny syrová strava neprospívá trávení a postupnému vstřebávání živin, které může mít z pohledu několik tisíc let staré medicíny vliv na životní energii, která se tak sníží.

V dnešní době je raw stravování také výnosným byznysem. Existuje řada společností zaměřených na výrobů potravin označených za raw, které však díky zpracování a menší době na konzumace musí několikanasobně zvýšit cenu a tím se konzumace těchto produktů oddálí běžnému konzumentovi. Raw produkty můžete sehnat od různých druhů čokolád a pochutin až po řadu těstovin a tyčinek.

 

 

Výhody

  • Celkově obsahuje nižší procento tuků a vyšší obsah vitamínů, minerálů, vlákniny a mnoha dalších živin
  • Postupné snižování LDL cholesterolu a zvyšování HDL cholesterolu
  • Zlepšení imunitního systému
  • Podpora střevní mikroflóry
  • Raw strava je celkově lehčí, umožňuje lepší trávení a nezatěžuje tolik organismus jako strava plná aditiv
  • „Zdravější“ cesta stravování jako změna životního stylu
  • Podle konzumentů zvýšená energie a s tím spojená doba spánku, která se zkracuje

 

 

Nevýhody

  • Omezený výběr stravování, proto raw stravování řadíme mezi diety
  • Konzumace syrových potravin u starších a nemocných jedinců může způsobit problémy s trávením
  • Vývoj našich mozků souvisel s konzumací masa a tepelně upravené stravy
  • Hrozí nedostatek příjmu energie, bílkovin důležitých pro rozvoj svalové hmoty, vápníku jako prevence osteoporózy a dalších živin
  • Díky deficitu vitamínu B12 se zvýšila hladina nebezpečného homocysteinu
  • Pro velkou řadu potravin je efektivnější konzumace zatepla
  • Nedostatek spektra nenasycených mastných kyselin
  • Vyšší cena produktů a potravin

 

Závěrem

Raw stravování vede k zamyšlení nad tím, co člověk konzumuje, což už samo o sobě působí v dnešní době jako pozitivum. Jídelníček každého z nás by měl být bohatý, pestrý a dělat radost. Zásadou je nehladovět a netrápit tak svůj metabolismus. Základní je také příjem makronutrientů – bílkovin, sacharidů a tuků. Pokud toto vše dokážete zajistit raw stravou, tak by neměl nastat problém. Každý z nás je individualita, a proto nám vyhovuje něco jiného. Pokud se jednou rozhodnete pro tuto cestu, mějte na paměti, že se změní i váš životní styl. Nejlepším řešením tak může být vložení některých typických znaků raw stravování, které zajistí daleko větší pestrost vašich jídelníčků a tím i radost z pohledu na talíř.